MasterCard определи 5 типа онлайн потребители, които сегментират онлайн пазара. Тези хора се различават в своето поведение, нагласи и бдителност към личната си информация. Представителите от тези сегменти не се отличават по пол, възраст и други традиционни демографични маркери, а само по отношение на онлайн поведението си. При планирането на онлайн кампания е препоръчително да се съобразите с различните модели на потребителско поведение, ако искате да повишите вашите онлайн продажби. Проучването на MasterCard може да ви послужи като добър ориентир за тази цел.
1. Споделящи информация
Около 21% от онлайн купувачите са „Споделящи информация“, според MasterCard. Тези потребители вярват, че онлайн пазаруването им спестява пари и време и са склонни да споделят лична информация – включително информация за геолокацията, когато става въпрос за сделки и специални оферти. Според проучването на компанията мобилният маркетинг, специалните оферти и email маркетингът биха били ефективен маркетингов инструмент за споделящите информация.
2. Социални и активни
„Социални и активни“ съставя около 21% от онлайн потребителите. Тези купувачи са заклети потребители на социалните мрежи. Около 70% от социалните и активните се запознават с продуктови ревюта преди да направят онлайн поръчка. Макар че 80% от тези потребители ще направят проучване за продуктите онлайн, 63% от тях предпочитат да направят покупката в реален магазин. Тази група потребители са добри кандидати за взаимодействие през Facebook, Twitter, Instagram и др.
3. Бърза покупка
Потребителите от типа „Бърза покупка“ се характеризират с това, че разчитат на интернет, когато трябва да пазаруват. Този тип потребители са 21% от всички потенциални онлайн купувачи. Около 90% от тях търсят информация за продуктите онлайн преди да ги поръчат; половината от тях от друга страна разглеждат продуктите и във физически магазин, като сравняват цените посредством мобилно устройство с интернет.
4. Пасивни потребители
MasterCard описва 17% от онлайн купувачите като „Пасивни потребители“. Тези потребители не приемат интернет и онлайн пазаруването с висока стойност и са по-малко склонни да използват социалните медии и мобилните приложения от други онлайн клиенти. Те не са съвсем наясно с това, че личната им информация е ценна за маркетинг експертите. Този сегмент е релевантен таргет за традиционния маркетинг като печатна реклама, която да мотивира потребителите да посетят онлайн магазина.
5. Проактивни и предпазливи
Около 17% от онлайн купувачите са предпазливи към личната си информация. MasterCard определят, че по правило Проактивните и предпазливи потребители споделят данните си с търговците, само при положение, че знаят как ще се използва тяхната информация. Тези потребители не се интересуват от абонирането за нюзлетъри, членуването в онлайн клубове или размяната на лична информация за специални оферти. Контактът с тях е въпрос на убеждаване и оптимизиране на онлайн пазаруването. Изграждането на връзка с този тип потребители се случва в дългосрочен план и изисква време.
Екипът на RAZ.bg постоянно следи тенденции в областта на онлайн пазаруването и консултира търговците, които ползват платформата относно най-добрите практики за продажба в интернет.