Обикновено всеки празник е повод онлайн магазините да направят промоционална отстъпка на продуктите си. Но с отстъпките вървят и два основни въпроса – какъв процент трябва да бъде отстъпката и как да измерим дали отстъпката наистина генерира допълнителни продажби в магазина?
Почти всеки търговец е правил отстъпки – една универсална търговска тактика. Целта й е а) да привлече нови клиенти и б) да увеличи продажбите. Това са добри бизнес цели, но само поставянето им не е достатъчно за изпълнението им.
Запознайте се с цената на стоката
Цяла цена + транспорта + цена на доставката = реална цена на стоката. Това е основната и проста математика, чрез която можете да калкулирате стойността на продуктите си. Цялата цена представлява сумата, която като търговец плащате, за да закупите или придобиете продукта. Транспортът представя цената, която се заплаща за транспортирането на единица продукт до търговеца от доставчика. Например ако купите 10 джаджи за 10 лв и заплатите 5 лева за доставката на тези джаджи в дома/офиса, то цената на всяка бройка ще бъде 1, 50 лв. (цена на едро + цена транспорт).
Ако вашият онлайн магазин таксува доставката на продукта до клиента, то е добре да фиксирате определена сума, която да се начислява към поръчката. В онлайн магазините на RAZ.bg има възможност за въвеждане на фиксирана цена на доставка, както и опция доставката да отпада при определен обем от покупки.
Запознайте се продажбите си
Второто нещо, с което трябва да сте запознат преди да започнете с намаленията е колко продажби имат продуктите ви на регулярна цена. Отговорете си на въпросите колко печалба имате от продажбата на единица продукт и колко бройки обикновено продавате за месец? Ако купувате продуктите за 8 лв, а ги продавате за 10 лв, то вашата печалба е 2 лв. Умножете печалбата по броя продадени продукти и така ще получите прогноза за очакваната печалба. Вече може да се каже, че сте запознат с историята на продажбите си.
Мотивирайте отстъпката
Тук вероятно ще откриете поне една от причините да направите намаление в магазина си:
- увеличаване на печалбите;
- освобождаване на място в склада ви;
- привличане на нови клиенти;
Размерът на отстъпката зависи от това коя е вашата мотивация. Ако целите да увеличите печалбите си, то трябва да изберете процент, с който при прогнозираните продажби да ви донесе повече пари. Ако искате да освободите място в склада си и искате да продадете повече бройки, то отстъпката трябва да е по-голяма и т.н.
Изберете отстъпката
Имате мотивация, сега е ред и на отстъпката. От 5 до 10% отстъпка и с добра прогноза за допълнителни продажби имате шанса наистина да увеличите продажбите си. Ако искате да освободите място в склада си, можете да вдигнете процента до 15% или 20%.
Измерете успеха
Накрая трябва да измерите дали разпродажбата е отговорила на поставените очаквания. Разбира се, ако продажбите надвишат очакванията ви още в средата на кампанията, то може би трябва да намалите темпото с промотирането й. Ако пък стане обратното и по средата на кампанията не получите очаквания интерес, може би е нужно допълнително стимулиране с реклама.